Sinds een paar weken is mijn vrouw in het bezit van een nieuwe fiets: De Flyer T8.2 Ladies HS.
Dit is een snelle elektrische fiets met ondersteuning tot ongeveer 35 km/h.


Deze fiets hebben we vooral aangekocht omdat het nu leuker is om met de kinderen mee te fietsen. Ook voor de kinderen is het leuk dat we hun tempo kunnen bijhouden en zich niet moeten inhouden voor ons. Deze dames fiets gaat goed vooruit is kan mijn andere snelle elektrische fiets gemakkelijk bijhouden.

Ten opzichte van mijn Flyer S serie, aangekocht in 2012, zijn er aanzienlijk wat verbeteringen aangebracht.

Zo is de batterij krachtiger geworden. In plaats van 12Ah is deze bij de Flyer T8 standaard 15Ah. Wie rustig rijdt kan gemakkelijk 100km rijden met een volledig opgeladen batterij.

 

De remmen zijn nog steeds van Magura, maar een ander model. Dit type remmen maakt aanzienlijk minder lawaai dan de remmen op mijn Flyer S Serie.

 Het display ziet er volledig anders uit. Je kunt nu ook nog de actieradius opvragen zodat je weet welke afstand je nog kan rijden, afhankelijk van de ingestelde modus (Eco, Standard of High). Het principe is bijna hetzelfde als bij een auto: de actieradius komt op 0 als de capaciteit van de batterij nog ongeveer 5% is. Je kan dus wel nog een paar km fietsen. Ook nieuw is de USB aansluiting op zodat je je smartphone of GPS toestel onderweg kan opladen. In het display zit ook een batterij. Hierdoor gaan je gegevens van die dag niet verloren als je de batterij verwijderd terwijl het display nog aanstaat. Iets wat regelmatig voorvalt bij met Flyer S Serie van 2012.

SRAM Dual Drive 27 speed: 9 speed derailleur (achteraan) in combinatie met 3 speed versnellingsnaaf (vooraan). Dit maakt het mogelijk om echt alle versnellingen te gebruiken.
Je kunt de versnellingen zowel bij stilstand als tijdens het fietsen verplaatsen. Alles zit mooi aan de rechterkant van het stuur.

De bagagedrager is functioneel. De fietspomp zit mooi onder de bagagedrager weggestopt. Op een zeer slecht wegdek moet je wel oppassen dat het pompje er niet uit valt!

Het stuur kun je gemakkelijk instellen en in hoogte verplaatsen. Uiteraard doe je dit nooit tijdens het fietsen.

 

Bij het opladen van de batterij, blijft de batterij zelf tamelijk koel, maar de lader wordt zeer warm.

Gedurende het opladen ligt het vermogenverbruik rond 155W en dat daalt na ongeveer 30 minuten naar 125 W.
Het opladen van een volledig lege batterij duurt ongeveer 4,5 uur En daarvoor is ongeveer 0,65 kW voor nodig.
De laatste 30 minuten tijdens het opladen zie je het vermorgenverbruik sterk dalen.

 Deze fiets is niet goedkoop. Maar daarvoor krijg je wel een zeer betrouwbare fiets voorzien van hoogtechnologische snufjes.